Rot Ayarları
Aracınızın mekanik ve süspansiyon sistemlerindeki aksaklıklar yüzünde direksiyon ve araç yönü aynı olmayabilir. Ön düzen bozukluğu sadece lastiklerinizde ekonomik kayba neden olmaz aynı zamanda aracınızın süspansiyon ve döner aksamına da zarar verir. Zaman içerisinde daha yüksek tamir ve bakım masraflarına yol açabilir.
Balans Ayarı
Jant ve lastiğinizin uygun olarak eşleşmemesi hızlı sürüş sırasında;Zıplama,Vuruntu,Salgı,Yalpa,gibi konforu bozan etkenlere yol açar
Rotasyon (Lastik Yer Değiştirme)
Lastiklerinizin, araçta takılı oldukları her değişik yerde değişik aşınmalara maruz kalır, periyodik olarak lastiklerin yerlerinin değiştirilmesi ömürlerini artıracaktır.
Diş Derinliğinin Önemi
Sırt bölgesi lastiğini yola basan en önemli kısmıdır. Lastik eskidikçe çekişde azalır. Zamanla lastiğiniz üzerindeki desen aşınarak kullanılamaz seviyeye gelir. Diş derinliği 1.6mm'nin altına inmiş lastikleri kullanmak, can ve mal emniyeti bakımından tehlikelidir.
Yük Miktarı ve Yükleme Biçimi
Araç üreticisinin belirlediği, araç taşıma kapasitesi (istiap hatti) üzerinde yüklemeler; lastiğin çabuk ısınmasına sebep olur,yanak,omuz ve topuk bölgelerinde arıza vermesine,hızlı aşınmasına sebep olur.Dengesiz yüklemeler de lastik ömrü üzerinde negatif etki yapar.
Yol ve İklim Şartları
Bozuk yol yüzeylerinde ve sıcak yaz aylarında lastik de daha çok aşınma görünür.
10 Mayıs 2007 Perşembe
Kar ve Kış Lastikleri
Kar lastiği diye bir terim lastik terminolojisinde yoktur. Kar Lastiği diye söylemeyi seviyoruz belkide, ama işin doğrusu kar ve kış aylarının kimine göre eğlenceli kimine göre de tehlike ifade eden bir meteoroloji olayı olduğunu unutayalım.
Aracınızın lastikleri, arcamızın en önemli diyebileceğimiz parçasıdır.
"4 Mevsim Lastik" diye bir tabirimiz varken neden kış lastiğine ihtiyaç var, mevsimlik lastiğinde zaman kış koşullarında da görev yapması lazım ama nedense 4 Mevsim diye söylediğimiz lastiklere kış aylarında özellikle buzlu ve karlı zeminlerde zincie veya kar paleti takmak zorunda kalıyoruz.Burdan anladığımız gibi "4 Mevsim" sadece kar lastiği gibi bir tabirden öteye gidemiyor.
Kış lastikleri size sadece buzlu ve karlı zeminlerde hizmet vermez, adı üzerinde tüm kış ayları içerisinde, tüm koşullarda hizmet verir. Yukarıda "4 Mevsim" diye tabir ettiğimiz aslında daha çok yazlastiği olan lastikler, kış aylarının sert koşullarında; yani hava sıcaklığının +8 derece ve altına indiği koşullarda Lastiğin en önemli vazifesi olan tutunma ve kavrama görevlerini yerine getiremez. Sertliklerini ve elastikliklerini kaybetmeleri nedeni ile yola tutunma işlemini yerine getiremezler.
Kış lastiklerinin geliştirilme sebebide budur. Kış lastikleri Marka ve model bazında farklı teknoloji ve karışımları bünyelerinde barındırsalar da esas görevleri Yaz Lastikleri nin görev yapamadıkları koşullarda görev yapmalarıdır.
Kış lastikleri sadece soğukta da değil, aynı zamanda ıslak yol koşullarında yapılarının gereği Yaz Lastiklerine oranla daha fazla tutunma ve kavrama sağlarlar.
Kış aylarında, bol yağışlı, soğuk, buzlu, karlı, kaygan zemin koşullarında emniyetinizi her zaman en önde tutmak için mutlaka kış lastiği kullanın.
Aracınızın lastikleri, arcamızın en önemli diyebileceğimiz parçasıdır.
"4 Mevsim Lastik" diye bir tabirimiz varken neden kış lastiğine ihtiyaç var, mevsimlik lastiğinde zaman kış koşullarında da görev yapması lazım ama nedense 4 Mevsim diye söylediğimiz lastiklere kış aylarında özellikle buzlu ve karlı zeminlerde zincie veya kar paleti takmak zorunda kalıyoruz.Burdan anladığımız gibi "4 Mevsim" sadece kar lastiği gibi bir tabirden öteye gidemiyor.
Kış lastikleri size sadece buzlu ve karlı zeminlerde hizmet vermez, adı üzerinde tüm kış ayları içerisinde, tüm koşullarda hizmet verir. Yukarıda "4 Mevsim" diye tabir ettiğimiz aslında daha çok yazlastiği olan lastikler, kış aylarının sert koşullarında; yani hava sıcaklığının +8 derece ve altına indiği koşullarda Lastiğin en önemli vazifesi olan tutunma ve kavrama görevlerini yerine getiremez. Sertliklerini ve elastikliklerini kaybetmeleri nedeni ile yola tutunma işlemini yerine getiremezler.
Kış lastiklerinin geliştirilme sebebide budur. Kış lastikleri Marka ve model bazında farklı teknoloji ve karışımları bünyelerinde barındırsalar da esas görevleri Yaz Lastikleri nin görev yapamadıkları koşullarda görev yapmalarıdır.
Kış lastikleri sadece soğukta da değil, aynı zamanda ıslak yol koşullarında yapılarının gereği Yaz Lastiklerine oranla daha fazla tutunma ve kavrama sağlarlar.
Kış aylarında, bol yağışlı, soğuk, buzlu, karlı, kaygan zemin koşullarında emniyetinizi her zaman en önde tutmak için mutlaka kış lastiği kullanın.
Lastiğin Görevleri Nelerdir ?
1)Aracın yükünü taşımak
2)Direksiyon ile verilen yönü takip etmek
3)Motordan gelen gücü en iyi şekilde ileri/geri hareket olarak yansıtmak
4)Emniyetli bir şekilde hem ıslak hem de kuru zeminde aracı durdurmak ve ilerletmek
5)Amortisörlere yardımcı olarak sürüş konforunu artırmak
2)Direksiyon ile verilen yönü takip etmek
3)Motordan gelen gücü en iyi şekilde ileri/geri hareket olarak yansıtmak
4)Emniyetli bir şekilde hem ıslak hem de kuru zeminde aracı durdurmak ve ilerletmek
5)Amortisörlere yardımcı olarak sürüş konforunu artırmak
Jant Onarımı
ERTRO (Uluslararası Lastik ve Jant Teknik Kurumu) Standardı tavsiyesine göre hasar görmüş jant onarılmaz ve kullanılmaz. Jant üzerinde kaynak, doğrultma, talaş kaldırma, boyama, bijon veya göbek deliğini büyütme ve eksen kaydırma işlemleri yapmayınız.
Jant Montajı
Jantların montajında mutlaka aplikasyon tablosuna uygun CMS Bijon (veya CMS Somun) ve CMS Göbek Bileziği kullanınız. Bijonların (veya somunların) temiz olmasına ve jant bijon deliklerinde yabancı madde olmamasına dikkat ediniz (montaj esnasında gress, vb. kullanmayınız).
Bijonların (veya somunların) montajını doğru yaparak uygun tork değeri ile sıkınız (9-11 kgm.). Bijonların (veya somunların) sıkılığını yaklaşık ilk montajından 500 km. sonra tekrar kontrol ediniz.
Montaj sonrasında araç/jant ilişkisinin kontrolünden sonra, uygun ise araç hareket ettirilmelidir.
ETRTO (Avrupa Lastik ve Jant Teknik Organizasyonu) Binek araçlarda 210 km/s ve üzeri hızlarda kullanılan tubeless (şambrelsiz) V,W,Y ve ZR tipi lastikler için mutlaka metal supap kullanılmasını tavsiye etmektedir.
Bijonların (veya somunların) montajını doğru yaparak uygun tork değeri ile sıkınız (9-11 kgm.). Bijonların (veya somunların) sıkılığını yaklaşık ilk montajından 500 km. sonra tekrar kontrol ediniz.
Montaj sonrasında araç/jant ilişkisinin kontrolünden sonra, uygun ise araç hareket ettirilmelidir.
ETRTO (Avrupa Lastik ve Jant Teknik Organizasyonu) Binek araçlarda 210 km/s ve üzeri hızlarda kullanılan tubeless (şambrelsiz) V,W,Y ve ZR tipi lastikler için mutlaka metal supap kullanılmasını tavsiye etmektedir.
Lastik Markaları
BRIDGESTONE
CONTINENTAL
DUNLOP
GOODYEAR
KUMHO
MICHELIN
PIRELLI
TOYO
YOKOHAMA
LASSA
FULDA
MARSHAL
NOKIAN
HANKOOK
FALKEN
BFGOODRICH
MAXXIS
FEDERAL
MASTERCRAFT
MARANGONI
PETLAS
FIRESTONE
UNIROYAL
BARUM
REGAL
GENERAL
ROADSTONE
GISLAVED
Diğer
SEMPERIT
SUMITOMO
COOPERTIRES
DEBICA
AVON
SILVERSTONE
FATE
CONTINENTAL
DUNLOP
GOODYEAR
KUMHO
MICHELIN
PIRELLI
TOYO
YOKOHAMA
LASSA
FULDA
MARSHAL
NOKIAN
HANKOOK
FALKEN
BFGOODRICH
MAXXIS
FEDERAL
MASTERCRAFT
MARANGONI
PETLAS
FIRESTONE
UNIROYAL
BARUM
REGAL
GENERAL
ROADSTONE
GISLAVED
Diğer
SEMPERIT
SUMITOMO
COOPERTIRES
DEBICA
AVON
SILVERSTONE
FATE
Jant Markaları
Lastik Bakımı
• Lastiklerinizin havasını en az 15 günde bir kontrol edin.
• Bozuk satıhlarda yüksek hız yapmayın.
• Lastiğinizi kaldırım kenarına ve sivri yüzeylere çarpmaktan kaçının.
• Uzun yola çıkarken ve araç yüklüyken hava basıncını 2 PSI artırın.
• Diş derinliği 1.6mm 'ye düşen lastikleri mutlaka değiştirin.
• Stepne lastiğinizin basıncını da düzenli olarak kontrol edin.
• Karlı ve buzlu havalarda daha iyi çekiş sağlayacağı düşüncesiyle lastik havasını kesinlikle azaltmayın.
• Tersine bu gibi durumlarda hava basıncını yaklaşık 3 PSI artırmak zemindeki karlı buzlu tabakayı yarmaya yardımcı olup çekişi artıracaktır.
• Kışın diş derinliğinin 3mm. den az olması çekişi olumsuz etkiler.
• Bijon somunlarının sıkılığını düzenli olarak kontrol edin. Bijon somunlarının gevşek olması durumunda sürüş emniyetinin azalmasının yanısıra lastikte düzensiz aşınma meydana gelecektir.
• Subap kapaklarını kapalı tutun.
• Lastiğinizi parlatmak için petrol ürünleri içeren deterjan veya cilalar kullanmayın.
• Otomobilin dört tekerleğine aynı ebat yapı ve desende lastik takın. Farklı lastik kullanımı özellikle de farklı ebat ve yapıda lastik kullanımı araç ve lastik performansını çok olumsuz etkileyecektir.
• İki haftayı aşan park etmelerde lastik havasını 7.5 PSI artırın ve otomobili takoza alın.
• Araç üreticisi tarafından onaylanmış ebattaki lastik ve jantları kullanın.
• Bozuk satıhlarda yüksek hız yapmayın.
• Lastiğinizi kaldırım kenarına ve sivri yüzeylere çarpmaktan kaçının.
• Uzun yola çıkarken ve araç yüklüyken hava basıncını 2 PSI artırın.
• Diş derinliği 1.6mm 'ye düşen lastikleri mutlaka değiştirin.
• Stepne lastiğinizin basıncını da düzenli olarak kontrol edin.
• Karlı ve buzlu havalarda daha iyi çekiş sağlayacağı düşüncesiyle lastik havasını kesinlikle azaltmayın.
• Tersine bu gibi durumlarda hava basıncını yaklaşık 3 PSI artırmak zemindeki karlı buzlu tabakayı yarmaya yardımcı olup çekişi artıracaktır.
• Kışın diş derinliğinin 3mm. den az olması çekişi olumsuz etkiler.
• Bijon somunlarının sıkılığını düzenli olarak kontrol edin. Bijon somunlarının gevşek olması durumunda sürüş emniyetinin azalmasının yanısıra lastikte düzensiz aşınma meydana gelecektir.
• Subap kapaklarını kapalı tutun.
• Lastiğinizi parlatmak için petrol ürünleri içeren deterjan veya cilalar kullanmayın.
• Otomobilin dört tekerleğine aynı ebat yapı ve desende lastik takın. Farklı lastik kullanımı özellikle de farklı ebat ve yapıda lastik kullanımı araç ve lastik performansını çok olumsuz etkileyecektir.
• İki haftayı aşan park etmelerde lastik havasını 7.5 PSI artırın ve otomobili takoza alın.
• Araç üreticisi tarafından onaylanmış ebattaki lastik ve jantları kullanın.
Lastik Yer Değişimi
• Lastiklerin, araçta takılı oldukları her değişik pozisyonda değişik aşınma hareketine maruz kaldıklarından, periyodik olarak yerlerinin değiştirilmesi ömürlerini artıracaktır. Birbirine çapraz konumdaki lastiklerin değiştirilmesi lastik üreticilerinin tavsiyesidir.
• Lastiklerin her 10 bin kilometrede bir rotasyonunu tamamlayın. Radyal lastiklerde dönüş yönünü değiştirmeden öndeki lastikleri arkaya arkadakileri öne takın.
• Lastiklerin her 10 bin kilometrede bir rotasyonunu tamamlayın. Radyal lastiklerde dönüş yönünü değiştirmeden öndeki lastikleri arkaya arkadakileri öne takın.
Lastik Ölçü Bilgileri

• Tüm lastikler T&RA ve ETRTO gibi uluslararası örgütler tarafından belirlenen; jant çapı, dış çap, kesit genişliği gibi parametreler için belirlenen standartlara uymak zorundadır.
• (185) Nominal Kesit Genişliği (mm)
İlgili janta uygun takılmış ve hava ile şişirilmiş bir lastiğin dıştan dışa yanaklar arasında kalan en geniş mesafenin (kabartma yazılar hariç) mm cinsinden nominal gösterimidir. Ölçülerek bulunan kesit genişliği değeri ile lastiğin üzerinde yazılı olan nomimal kesit arasından fark olabilir.
• (75) Kesit Oranı
Kesit yüksekliğinin kesit genişliğine yüzde olarak oranıdır.kesit oranı azaldıkça, lastik kesit (yanak) yüksekliği azalır. (60,70 serisi gibi...)
• (R) Radyal Lasti
Lastiğin gövde yapısını gösterir.
• (14) Jant Çapı (inç)
Jant Bakımı
• Jantın temizliğini, jant soğukken, su ve normal deterjan kullanarak yapın. Sert olmayan bir fırça veya süngerle jant üzerindeki yağ ve benzeri izleri çıkarabilirsiniz. Metal, solvent katkılı temizleyiciler ve aşındırıcı malzemeler ile jantınızın kaplamasına zarar vereceğinizi unutmayın. Jantları, sert cisimlerin darbelerinden koruyunuz ve kaldırım kenarlarına çarpmaktan kaçınınız.
• ERTRO (Uluslararası Lastik ve Jant Teknik Kurumu) standartları tavsiyesine göre hasar görmüş jant onarılamaz ve kullanılamaz.Güvenliğiniz için jant üzerinde kaynak, doğrultma, talaş kaldırma, boyama, bijon somunu veya göbek deliğini büyütme ve eksen kaydırma işlemleri yaptırmayınız.
• ERTRO (Uluslararası Lastik ve Jant Teknik Kurumu) standartları tavsiyesine göre hasar görmüş jant onarılamaz ve kullanılamaz.Güvenliğiniz için jant üzerinde kaynak, doğrultma, talaş kaldırma, boyama, bijon somunu veya göbek deliğini büyütme ve eksen kaydırma işlemleri yaptırmayınız.
Jant Ölçü Bilgileri
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)